X

فراخوان و شرایط شرکت در جشنواره

بسمه تعالی

مقدمه:

سیاست‌های تولید مواد و رسانه‌های یادگیری در برنامه درسی ملی بر تولید محتوای الکترونیکی چندرسانه‌ای متناسب با نیاز معلمان و دانش‌آموزان و استفاده هوشمندانه از آن‌ها و همچنین بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی با رویکرد حل مسئله در تولید مواد و رسانه‌های یادگیری و بسترسازی برای بسط و توسعه تجارب و ابتکارات معلمان و مربیان و دانش‌آموزان در طراحی، ساخت و ارزشیابی مواد و منابع یاددهی و یادگیری را مورد تأکید قرارمی دهد. بر این اساس، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در اجرای مفاد سند بالادستی (سیاست‌های تولید مواد و رسانه‌های یادگیری، ۷-۱۲، ۴-۱۲ برنامه درسی ملی - راهکار ۱-۱۷، ۲-۱۷، راهکار ۳-۹ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی) و همچنین غنی بخشی به محتوای شبكه ملی مدارس ایران رشد به‌عنوان شبكه اصلی پشتیبان برنامه درسی در نظر دارد جشنوارۀ تولید محتوای الکترونیکی دانش‌آموزان و معلمان با رویکردهای جدید آموزشی را با اهداف ذیل برگزار نماید:

اهداف برگزاری جشنواره

  1. توسعه و تعمیق فرهنگ تولید محتوای الكترونیكی درسی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیندهای یادگیری
  2. ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندی‌های معلمان، دانش‌آموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید مواد و رسانه‌های یادگیری الکترونیکی
  3. تولید محتوای الکترونیکی چندرسانه‌ای متناسب با نیاز معلمان و دانش‌آموزان و استفاده هوشمندانه از آن‌ها در فرآیند تدریس -یادگیری
  4. توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهره‌برداری از مواد و رسانه‌های یادگیری الکترونیکی.
 

شیوه اجراء

این جشنواره در دو مرحله (مرحله اول به‌صورت استانی و مرحله دوم به‌صورت كشوری از میان محصولات برگزیده‌شده مرحله اول) برگزار خواهد شد.

 

گروه‌های شركت‌كننده

  1. دانش‌آموزان
    • دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدائی
    • دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم
    • هنرجویان هنرستان‌های فنی، حرفه ای و كاردانش
    • تبصره : شامل کلیه دانش آموزان مدارس دولتی، غیردولتی، مدارس خاص، مدارس استثنایی، مدارس تیزهوشان، مدارس بین‌الملل و...
  2. معلمان (مربیان)*
    • آموزگاران و دبیران دوره‌ی ابتدائی و متوسطه‌ی اول و دوم؛
    • معلمان مدارس استثنایی، غیردولتی و استعدادهای درخشان؛
    • هنرآموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و كاردانش؛
    • مدرسان دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی
    • كاركنان آموزشی شاغل در ادارات آموزش‌وپرورش؛ كادر اداری مدارس
    • * در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «معلم» و «مربی» مترادف هم به کار رفته است.
  3. دانشجویان
    • دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
    • دانشجویان دانشگاه شهید رجایی
    • تبصره ۱: دانش‌آموزان و معلمان و دانشجویان می‌توانند محصول خود را به‌صورت كار اشتراكی ) دانش‌آموز، معلم، دانشجو، مدرس (ارائه نمایند. (حداكثر اعضای گروه چهار نفر)
    • تبصره ۲: معلمان مدارس غیردولتی پس از دریافت تائیدیه از مدرسه محل خدمت می‌توانند از طریق مدرسه محصول خود را در جشنواره شركت دهند.
 

محورهای برگزاری جشنواره

محورها محیط کدنویسی
سیستم‌عامل ویندوز سیستم‌عامل اندروید
1. تولید قطعات آموزشی با موضوعات درسی (آموزشی و تربیتی) دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول و دوم با رویکردهای ۱. تبیین بهتر مفاهیم؛ ۲. تسهیل در فهم و انتقال مفاهیم و ۳. تعمیق مفاهیم مندرج در کتاب‌های درسی
2. تولید درس‌افزارهای آموزشی متناسب با موضوعات کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم.*

تبصره: منظور از اجزای آموزشی، بخش‌های كوچكی از یك محتوا مانند یك آزمایش علوم و یا رسم نمودار در ریاضی و ... می‌باشد كه به‌صورت محتوای الكترونیكی تعاملی تولید گردیده است.

3. تولید قطعات و نرم‌افزارهای آموزشی با موضوعات پرورشی، دینی به‌ویژه معارف قرآنی و معارف انقلاب اسلامی در حوزه آموزش‌وپرورش.**
4. تولید قطعات و نرم‌افزارهایی در حوزه تربیت‌بدنی، سلامت و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی.***
5. تولید قطعات و نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی آموزشی با تأکید بر مفاهیم درسی.
6. تولید قطعات آموزشی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای خاص آموزشی
  • تبصره ۱: توجه به مفاهیم ذیل در محتوای تولید متناسب با محتوای کتاب‌های درسی:
    • سبك زندگی ایرانی اسلامی؛ محیط‌زیست و علوم زمین؛ مهارت‌های زندگی؛ حقوق بشر اسلامی؛ سیاست¬های جمعیتی؛ زیست‌فناوری؛ ریز فناوری؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ تفكر و خلاقیت و نوآوری؛ اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی؛ معرفی حرفه¬ها و هنرها و جغرافیا متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان¬ها و مناطق روستایی و عشایری؛ ویژگی‌ها، نیازها و وظایف خانواده
    • ** مضامین توحید، نبوت، امامت، معاد، ولایت، مهدویت و ...؛ تقویت ایمان، بصیرت دینی، فرهنگ نیكوكاری، تعاون، مشاركت‌پذیری و مشارکت‌جویی، تقویت باور و روحیه مسئولیت‌پذیری؛ تعمیق فرهنگ عفاف، حیا و حجاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی
    • *** سلامت و بهداشت جسمی و روانی دانش‌آموزان، ناهنجاری‌های اجتماعی، نشاط و شادابی در محیط كلاس درس و مدرسه
  • تبصره ۲: با عنایت به تغییرات انجام‌شده در کتاب‌های درسی و اتخاذ رویکرد توانمندسازی مخاطب در حل مسئله و تقویت روحیه فعالیت و ابتکار در اغلب آن‌ها، توجه به این رویکردها در تولید مواد و رسانه‌های یادگیری الكترونیكی مورد تأکید است. از شرکت‌کنندگان محترم انتظار می‌رود مواد و رسانه‌های تولیدشده خود را پیرامون آن دسته از مفاهیم کتاب‌های درسی یک‌پایه یا دوره تحصیلی که ازنظر تدریس و یادگیری نیازمند توجه بیشتر بوده و یا جهت غنی‌سازی نیازمند به‌کارگیری فناوری‌های آموزشی هستند سامان داده و نسبت به تولید آن‌ها اقدام نمایند.
 

نحوه‌ شركت

  1. مراجعه به بخش ثبت‌نام در جشنواره‌ی تولید محتوای الكترونیكی در شبکه ملی مدارس ایران رشد به نشانی ECF.ROSHD.IR
  2. مطالعه‌ی راهنما و تكمیل فرم شركت در جشنواره (ثبت‌نام)
  3. دریافت كد رهگیری
  4. تحویل دو نسخه از محصول تولیدی همراه با فرم تكمیلی به نماینده‌ی منطقه محل تحصیل یا اشتغال
  5. تبصره: هر شرکت‌کننده به‌صورت انفرادی یا گروهی حداكثر با دو (۲) محصول می‌تواند در جشنواره شركت نمایند.
 

شرایط عمومی آثار تولیدی

تبصره: چنانچه محتوای ارائه‌شده به‌صورت نرم‌افزار بازی و سرگرمی تولید شده باشد، باید ضمن هدفمند بودن باعث افزایش خلاقیت و ابتكار در كاربران و همسو با تحولات کتاب‌های درسی و سند برنامه درسی ملی باشد.

  1. آثار تولیدی باید محصول فعالیت خلاقانه فردی و یا گروهی دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان و مدرسان باشد و از خدمات شرکت‌های خصوصی در تولید آن استفاده‌نشده باشد.

  2. تبصره: تولیدکننده (تولیدکنندگان) متعهد می‌شود در اثر تولیدی خود حق مالکیت فکری و معنوی را رعایت نموده است.
  3. محتوای ارائه‌شده نباید ترجمه یک محتوای غیرفارسی باشد.
  4. موضوع ارائه‌شده از طریق آثار باید در جهت پیاده‌سازی اهداف رفتاری بیان‌شده در برنامه درسی و پوشش‌دهنده بخشی موردنظر از کتاب‌های درسی باشد. (حداقل یک موضوع و حداکثر پنج موضوع)

  5. تبصره: چنانچه محتوای ارائه‌شده به‌صورت نرم‌افزار بازی و سرگرمی تولیدشده باشد، باید ضمن هدفمند بودن باعث افزایش خلاقیت و ابتكار در كاربران گردد و همسو با تحولات کتاب‌های درسی و سند برنامه درسی ملی باشد.
  6. امتیاز اثر تولیدی قبلاً به هیچ ارگان دولتی و یا خصوصی واگذار نگردیده باشد.
  7. با توجه به قابلیت‌های ممتاز رایانه در به‌کارگیری از امكانات متنوع در تولید محتوای الكترونیكی كلیه آثار ارسالی باید از امكانات چندرسانه‌ای فیلم و انیمیشن در حد قابل‌قبول و صوت و گرافیك مناسب با موضوع محتوای تولیدشده بهره‌مند باشد.
  8. در طراحی نرم‌افزار ارسالی جهت ارائه محتوا باید از شیوه‌های تعاملی (آموزش دوسویه) در حد قابل‌قبول استفاده شود.
  9. برای سرعت بخشیدن به روند ارزیابی، محصولات ارسالی نباید دارای قفل نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری و یا كلمه عبور باشند.
  10. حتی‌الامکان نرم‌افزارها به‌صورت خودكار و بدون نیاز به نصب بر روی سیستم و یا نصب نرم‌افزار خاصی قابل‌اجرا باشند.
  11. نرم‌افزارهای تحت ویندوز با امكانات موجود در رایانه‌های مدارس (به لحاظ سخت‌افزاری) قابل‌اجرا باشند. همچنین نرم‌افزارهای تولیدشده برای بخش یادگیری سیار، قابلیت اجرا تحت سیستم‌عامل اندروید نسخه ۴ و بالاتر را داشته باشند.
  12. تبصره 1: برای محصولات برتر در هر مرحله (در صورت نیاز) قبل از اعلام نتایج، جلسه دفاعیه برگزار خواهد شد.
 

شرایط فنی و اختصاصی آثار تولیدی

  1. با توجه به اینکه مقرر گردیده است محتواهای تولیدشده (به سبب رعایت حق مالکیت مادی و معنوی آثار پس از دریافت مجوز از تولیدکنندگان) به نام خودشان در شبکه ملی مدارس ایران رشد جهت استفاده دانش‌آموزان و فرهنگیان بارگذاری شود باید محتوای تولیدشده قابلیت انتشار در محیط وب را داشته و تلاش شود تا حجم فایل‌ها بیشتر از ۱۰۰MB نباشد. سایر شرایط فنی و اختصاصی و توضیحات کامل‌تر در خصوص معیارهای ارزیابی آثار و بخش‌های مختلف جشنواره از طریق شبكه ملی مدارس ایران رشد به نشانی Roshd.ir اطلاع‌رسانی خواهد شد. نکته: در این دوره از جشنواره علاوه بر کیفیت فنی و قالب گرافیک مناسب، به طراحی آموزشی، خلاقیت و نوآوری و کاربردی بودن محصول تولیدی توجه ویژه خواهد شد.
 

سیاست‌های تشویقی

  1. صدور تقدیرنامه کتبی برای آثار منتخب کشوری؛
  2. تقدیر از صاحبان آثار برتر (رتبه‌های اول تا سوم) در مراسم اختتامیه (استانی یا کشوری)
 
هجری شمسی
۲۸ مهر ۱۳۹۸
هجری قمری
۲۰ صفر ۱۴۴۱
میلادی
۲۰ اکتبر ۲۰۱۹