دبیر دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد اعلام کرد دبیرخانه این جشنواره در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به شکل دائمی راه اندازی میشود.
|
محمدرضا
شکرریز، معاون فناوری آموزشی دفتر انتشارات و فناوی آموزشی و دبیر دهمین جشنواره تولید
محتوای الکترونیکی در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان
پژوهش و برنامهریزی آموزشی اعلام کرد: در راستای بهره گیری مؤثر از فناوریهای
نوین آموزشی و تعامل و هم افزایی با مؤلفان کتابهای درسی در طول سال تحصیلی و
امکان مشارکت طیفهای متنوع جامعه فرهیخته فرهنگیان، دانشآموزان، هنرآموزان،
هنرجویان و دانشجو معلمان و مؤسسات و شرکتهای دانش بنیان در ایام سال تحصیلی در
امر تولید محتوای الکترونیکی، دبیرخانه جشنواره تولید محتوای الکترونیکی به شکل
دائمی راه اندازی میشود.
دکتر شکرریز
افزود: امروزه سازمانها جهت ارتقای کیفیت خدمات و محصولات، افزایش بهرهوری و
کاهش هزینههای کلیدی و اساسی خود، به دنبال برونسپاری هستند. به عبارت دیگر
الزامی نیست که سازمانهای بزرگ به تشکیلاتی تبدل شوند که تعداد زیادی افراد را
در استخدام خود داشته باشند. این سازمانها به درآمدهای عالی و بهرهوری بالا دست
پیدا میکنند، زیرا تنها بر فعالیتهایی تمرکز میکنند که برای آنها مأموریت دارند
و کارهایی را انجام میدهند که دقیقاً به اهداف سازمانی آنها مربوط است. سایر
فعالیتهای خدماتی این سازمانها، به نهادهای بیرونی واگذار میگردد.
دبیر دهمین جشنواره تولید
محتوای الکترونیکی رشد اضافه کرد: بنابراین برونسپاری ابزار قدرتمندی
است که در صورت استفاده درست میتواند موفقیت سازمان را درانجام مأموریتهای خود
به دنبال داشته باشد. اما اگر از این ابزار قدرتمند، بهدرستی و با در نظر گرفتن
جمیع جهات بهرهبرداری نشود، نهتنها منافع و دستاوردهای مورد انتظار در این
راستا حاصل نمیگردد، بلکه مشکلات و چالشهای غیرقابل جبرانی را بر سازمان وارد
خواهد نمود. سازمان پژوهش و
برنامهریزی آموزشی که جایگاه خاصی در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران دارد،
چند سالی است که موضوع برونسپاری بخشی از وظایف و مأموریتهای خود را در دستور
کار دارد. چراکه مأموریتها و وظایف اصلی این سازمان حاکمیتی است، اما بعضی از
وظایف غیر حاکمیتی، مانع تمرکز بیشتر بر مأموریتها و وظایف حاکمیتی و اصلی
سازمان شده است. بهبیاندیگر، بخش زیادی از این وظایف، از جنس حاکمیتی بوده و
کمتر قابل برونسپاری است، بخشی نیز جنس و ماهیت غیر حاکمیتی دارند و قابل واگذاری به بخش بیرونی هستند ولی در حال حاضر آن بخش غیر حاکمیتی، سهم
زیادی از منابع انسانی و مالی سازمان را به خود اختصاص داده است.
توليد اجزاي
بستههاي يادگيري كه يكي از مقولههاي غير حاكميتي است، اما به ظاهر به عنوان
وظيفه اصلي و حاكميتي در نظر گرفته شده است. بر این اساس در
طرح دائمی شدن دبیرخانه جشنواره تولید محتوای الکترونیکی، اعلام نیاز محتوایی بهوسیله
مؤلفان کتابهای درسی و پیاده سازی آن به وسیله معلمان، هنرآموزان، دانشجو
معلمان، دانش آموزان و شرکتهای فعال در حوزه فناوری آموزشی پیشبینی شده است.
در این طرح دریافت محتوا و بررسی آن در سازمان پژوهش منحصر به ایام جشنواره
نخواهد بود و محتواهای دریافتی به محض تأیید، در شبکه ملی مدارس ایران (رشد)
آماده سازی و بارگذاری خواهد شد.
وی لزوم
حرکت از برنامه درسی متمرکز به برنامه ریزی درسی متکی برمشارکت مؤثر ارکان و
عوامل سهیم در تربیت و برقراری ارتباط سازنده و پویا بین مؤلفان کتابهای درسی و
جامعه فرهیخته فرهنگیان و تعامل مستمر در طول سال تحصیلی، را ازجمله اهداف اصلی
این مهم برشمرد.
معاون
فناوری آموزشی دفتر انتشارات و فناوی آموزشی، استمرار طراحی و برگزاری دورههای
علمی و آموزشی آموزگاران، دبیران و دانشآموزان سراسرکشور را یکی از برنامههای
مؤثر در در جهت تقویت بنیه علمی معلمان و دانشآموزان دانست و با اشاره به
برگزاری دهها دوره آموزشی تولید محتوای الکترونیکی ویژه معلمان در سطوح استانی
و کشوری از مشارکت، برنامهریزی و برگزاری دورهها توسط مدیران استانی جشنواره
در سطح کشور قدردانی و لزوم بسط و توسعه اینگونه آموزشها در طول سال را مورد تأکید
قرار داد.
شکرریز لزوم
برنامه ریزی و تلاش در جهت تحقق شایستگیها در سطح محصول و سطح برونداد نظام و
پیامد آن در فضای تعلیم وتربیت در راستای توانمند سازی مدرسه را از جمله اهداف
بنیادی مد نظر این مهم دانسته و مشارکت و همیاری فعال معاونتهای آموزشی وزارت
متبوع در این امر را مثمر ثمر دانست.