1401-10-16
نوید حاتمی، کارشناسی ارشد مهندسی نرمافزار از شهر تبریز استان آذربایجان شرقی در گفتوگو با روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره اثر ارسالی خود به جشنواره تولید محتوای الکترونیک رشد اظهار کرد: «اثر بنده نرمافزار آموزش و آزمون ریاضی پایه اول ابتدایی بر پایه بازیوار سازی بود. به این ترتیب دانشآموز طی یک فرآیند جذاب، مشابه بازیهای رایانهای با مفاهیم مورد نظر در درس ریاضی آشنا شده و در نهایت در طی فرآیند بازی به آزمونها نیز پاسخ میدهد.»
وی ادامه داد: «من از سال 1386 یعنی سومین دوره جشنواره تولید محتوا در پنج دوره همراه جشنواره بودم و در همه جشنوارههایی که شرکت کردم خوشبختانه توانستم جزو منتخبان کشوری باشم، به طوری که تاکنون دو رتبه اول، یک رتبه دوم و دو رتبه برتر جشنواره را کسب کردهام.»
جشنواره تولید محتوای الکترونیک رشد تاثیر مطلوبی در استفاده از فناوریهای نو در آموزش خواهد داشت
حاتمی با بیان اینکه اگر برنامهریزی مناسبی انجام شود مطمئناً جشنواره تولید محتوای الکترونیک رشد تاثیر بسیار مطلوبی در ترویج استفاده از فناوریهای نو در آموزش خواهد داشت، گفت: « با توجه به جوایز ارزشمند دورههای اخیر، همکاران بیشتری مشتاق ورود به این جشنواره هستند که البته حتماً باید با برنامهریزی مناسب آموزشهای هدفمندی به این همکاران علاقهمند داده شود که علاوه بر تولید محتواهای ارزشمند برای خود همکاران با گسترش استفاده از تکنولوژی روز در کلاسهای درس مفید خواهد بود.»
وی تصریح کرد: «من در تولید محتوا شاخصههایی چون جذابیت برای مخاطب در ضمن داشتن محتوای آموزشی ارزشمند و در حد رقابت با محصولات تجاری موجود در بازار را مد نظر قرار دادم.»
لزوم استفاده از برگزیدگان جشنواره در تولید محتوای هدفمند
حاتمی در ادامه خطاب به دبیرخانه جشنواره گفت: «متاسفانه در طی این 15 سالی که من همراه جشنواره بودم این فراخوان صرفاً در حد برگزاری یک جشنواره، انتخاب چند اثر و تجلیل از آنها بوده و هیچ برنامهریزی برای استفاده از پتانسیل همکاران منتخب و تولید محتوای هدفمند توسط این همکاران و استفاده از آنها در کتابهای درسی نشده و حتی تولید محتواهای مورد نیاز کتابها به شرکتهای خارج از آموزش و پرورش برون سپاری شده و در خیلی از موارد علاوه بر اینکه هزینه زیادی داشته به نتیجه مناسبی از ارائه محتوای مناسب نرسیده است.»
معلمانی که از روشهای سنتی آموزش استفاده میکنند مخاطبی در میان بچههایی که در تکنولوژی دهها قدم از این نوع معلمان جلوتر هستند، نخواهند داشت
وی در ادامه درباره اهمیت آموزش فناورانه و استفاده از رسانه در آموزش و تاثیرات آن گفت: «شغل معلمی مشابه سایر مشاغل و حتی بیشتر از آن مشاغل، یک شغل تخصصی است و ورود و فعالیت افراد غیر متخصص باعث آسیبهای جدی در این حوزه خواهد شد. یکی از مهمترین تخصصهای مورد نیاز در جامعه کنونی تسلط به تکنولوژی روز و استفاده از ابزارهای جدید در حوزه آموزش است. بدون تعارف درصورتی که معلم ما از تکنولوژی و فناوری روز دور باشد و اصرار بر استفاده از روشهای سنتی گذشته برای آموزش بچهها داشته باشد بدون شک مخاطبی در بین بچههایی که در تکنولوژی دهها قدم از این نوع معلمان جلوتر هستند، نخواهد داشت.»
حاتمی در پایان بر اهمیت بازی (گیم) و استفاده از بازی در آموزش کودکان تاکید کرد و گفت: «الان یکی از مهمترین و جدیترین سبکهای آموزشی در دنیا Gamification و Edutainment (بازی وارسازی و سرگرم آموزی) است و در صورتی که ما وارد این سبک آموزشی که سبک آینده آموزش مفاهیم به مخاطب است نشویم، بالطبع ضررهای جبرانناپذیری در آینده آموزشی کشور خواهیم دید. چرا که دنیای آینده دنیای متاورس است که بر پایه محیطهای بازی پیادهسازی شده و در حال توسعه میباشد.»